Checklist visuele problemen
Visuele problemen of niet? Bekijk de onderstaande gedetailleerde checklist. Op deze manier u zelf gemakkelijk opmaken hoe het gesteld is met de visuele vaardigheden van uw kind of van uzelf. Mogelijk is er sprake van een visueel probleem. Bij klachten kunt u contact opnemen met onze specialist.
Ogen en observatie
- Rode ogen of oogleden.
- Een oog draait naar binnen of naar buiten bij een nieuwe taak.
- Traant makkelijk.
- Knijpt oogleden samen of fronst om te proberen beter te zien.
Zien op korte afstand geeft klachten
- Hoofdpijn boven de ogen.
- Hoofdpijn aan de slapen.
- Branderige ogen na een tijdje lezen.
- Duizeligheid.
- Tekst wordt wazig na een tijdje lezen.
Visuele problemen en gedragssignalen
A Oogbewegingsvaardigheid:
- Hoofd draait mee bij het lezen.
- Weet vaak niet meer waar met lezen gestopt is.
- Gebruikt vinger of latje bij lezen.
- Houdt niet lang de aandacht bij lezen.
- Slaat dikwijls woorden over.
- Schrijft vaak boven of onder de lijntjes.
- Herleest of slaat regels over zonder het te merken.
B Oogsamenwerking
- Klaagt over dubbel zien.
- Schrijft soms letters dubbel in een woord.
- Problemen om getallen in kolommen te zetten.
- Sluit of bedekt een oog tijdens het lezen.
- Houdt het hoofd erg schuin bij taken nabij.
- Vertoont een zeer verwrongen houding bij het schrijven.
C Oog -handcoördinatie
- Betast voorwerpen om te kunnen interpreteren.
- Gebruikt de ogen niet om de hand te ‘sturen’.
- Uitgesproken problemen met oriëntatie van tekeningen.
- Onregelmatig handschrift, foute spatiëring.
- Problemen om tussen de lijntjes te schrijven en/of kleuren.
- Problemen met horizontale of verticale rijen.
- Gebruikt hand of vingers om op de plaats te blijven.
- Aanhoudend verwarren van rechts en links.
- Kan niet goed een bal vangen.
D Visuele vormperceptie en visualisatie
- Verwart woorden met gelijkwaardig begin of einde.
- Faalt in het herkennen van hetzelfde woord in de volgende zin.
- Draait letters, woorden en/of cijfers om bij schrijven en kopiëren.
- Verwart kleine gelijkheden en verschillen.
- Verwart hetzelfde woord in dezelfde zin.
- Faalt in het zich voorstellen van datgene wat hij/zij gelezen heeft.
- Fluistert ter versterking bij het stillezen.
- Schrijft met de vinger in de lucht om gelijkenissen te ‘voelen’.
E Brekingsfouten – scherpstellingsproblemen
- Vermindering van begrijpend lezen in functie van tijd.
- Gelijkwaardige woorden verkeerd uitspreken bij langer lezen.
- Knippert veel met de ogen bij lezen en schrijven.
- Hoofd heel dicht bij boek, schrift.
- Tracht alle ‘zien’ op korte afstand te vermijden.
- Klacht van ongemak als er visuele interpretatie vereist wordt.
- Sluit of dekt een oog af bij nabij werk.
- Maakt fouten bij het kopiëren van het bord.
- Wrijft dikwijls in de ogen tijdens lezen en schrijven.
- Snel moe van activiteiten die met zien te maken hebben.